"Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang salih, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang- orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!"
(Surah Fussilat:Ayat 33)

Wednesday, October 20, 2010

:.Solat Hajat Ambang Peperiksaan(SHAP).:



Setiap orang mempunyai cita-cita dan hasrat. Untuk mencapainya kita memerlukan usaha dan ikhtiar. Salah satu daripadanya yang boleh kita lakukan untuk mencapainya ialah dengan memohon hajat kepada Allah melalui Solat Hajat. InsyaAllah Pada 28 Oktober 2010, Balai Islam ASTAR akan menganjurkan Solat Hajat Ambang Peperiksaan(SHAP) beserta dengan tazkirah sempena musim peperiksaan yang akan datang, sebagaimana yang diajarkan oleh Islam itu sendiri, setiap usaha disusuli dgn tawakal. Kita dapat mengambil intipati-intipati daripada tazkirah tersebut untuk diamalkan di dalam kehidupan harian. Kerana ilmu yang tidak diamal ibarat pokok yang tidak mengeluarkan buahnya. Disamping akademik, rohani juga perlulah seimbang dan ia juga perlu diberikan perhatian yang paling utama dalam menjadi seorang muslim yang sejati dan berjaya.  

Sabda Rasulullah s.a.w : "Masa yang paling dekat antara hamba dengan TuhanNya ialah ketika sujud. Oleh itu, perbaikkanlah berdoa ketika sujud."

0 comments: